Amalkan solat taubat setiap hari agar dada rasa tenang

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Solat taubat kena buat selalu.Sampai hati tu rasa lapang.. Rasa bersih. Selepas itu rajin nak beribadat. Bila dengar nasihat tu, hati macam seronok.Tak nak lagi buat do sa-do sa lama. Haa.. tu Insha AllaH tanda taubat AllaH dah terima.

Waktu Sesuai Solat Tau bat

Waktu melakukan solat sunat tau bat ialah bila-bila masa kecuali waktu yang diha ramkan solat.

Walau bagaimana pun, solat ini lebih afdhal dilakukan selepas tengah malam sewaktu Qiamullai (bangun pada 2/3 malam untuk beribadat kepada Allah)

Cuma apabila kita berasa bersalah dan mahu kembali kepada Allah, maka lebih baik kembali yang dimulai dengan amalan serta-merta.

Dan amal yang paling baik bagi umat manusia tidak lain tidak bukan adalah solat.

Bagaimana cara solat tau bat?

Ini adalah panduan mudah untuk melakukan solat sunat tau bat nasuha.

Anda akan dibimbing secara langkah demi langkah sehingga selesai dan panduan ini diringkaskan agar mudah difahami.

Cara Solat Sunat Tau bat

  • Bersihkan diri. Ambil wudhu.
  • Pakai wangi-wangi (bagi lelaki).
  • Bila dah siap berdiri, Istighfar dulu.. Isitghfar pendek je.. Baca seberapa banyak kita nak sampai hati tu betul- betul tenang.
  • Selepas itu baru niat.

(Sahaja aku solat sunat taubat 2 rakaat kerana Allah Taala)

4. Baca do’a Iftitah dan al-Fatihah macam biasa.

5.Rakaat pertama, baca Sural al-Kafirun 1 kali. Kalau ada yang tak hafal Surah ni, boleh baca Surah al-Ikhlas je.

6. Rakaat kedua, baca Surah al-Ikhlas 1 kali. Bila sampai waktu sujud terakhir sebelum salam, selepas baca bacaan biasa waktu sujud, kita sambung baca do’a Nabi Yunus a.s.

Bacalah 10 kali atau 20 kali atau 30 kali.. Ikut suka.

Waktu ni dahi kita sujud meny entuh bumi.Kita berada dalam keadaan hina sehina-hinanya sebagai hamba memohon keampunan daripada Pencipta kita.. Sujudlah lama-lama.

7. Lepas tu baru duduk tahiyat akhir, baca tahiyat akhir dan terus bagi salam.

8. Lepas bagi salam, Istighfar lagi.. boleh baca Istighfar pendek atau yang panjang sikit..

Astaghfirullahal’adziim atau

Baca seberapa banyak yang kita nak.. Baca sampai hati tu rasa le mah.Bila rasa dah cukup kita Istighfar, baru do’a.

9. Bila berdo’a, kita kena betul-betul menyesal dengan dos a-dos a kita. Mohon Allah ampunkan dan terima taubat kita. Sebagai permulaan, guna do’a sendiri dalam Bahasa Melayu.Luahkan apa yang terbuku dekat hati tu.Mena ngislah.. Merayulah.. Mohon Allah ampunkan dos a tu.

Bayangkan kita cuma ada satu je ni peluang nak mintak ampun dengan AllaH.. Bayangkan Ma laikat Izrail dah ada kat belakang nak ca but nya wa kita.Kejap lagi kita ma ti..Agak-agaknya apa kita akan mohon pada AllaH?

Istigfar dan baca doa. Dalam bahasa melayu pun takpa.

Dah selesai berdo’a, tutup do’a kita tu dengan;

Pastu duduk diam atas sejadah, ambil masa 10 minit, muhasabah diri kita.Tengok apa yang boleh kita perbaiki lepas ni.

Imam al-Ghazali ada cakap, tanda hati kita sudah mula hitam;

1. Bila kita buat dos a, kita tak rasa bersalah.

2. Hilang kemanisan beribadah

3. Ha ti tak makan nasihat.

Yakinlah bahawa Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Pengasih

Semoga panduan ini dapat membantu kita dalam melakukan solat sunat tau bat dengan sebaik mungkin.

Semoga Allah SWT menerima taubat kita dan membersihkan jiwa-jiwa kita daripada kegelapan do sa dan mak siat.

InsyaaAllah.

Sumber: Nuremyliya Abdullah

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*