4 DOA PEMBUKA 12 PINTU REZEKI YANG MUSTAJAB.

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Sebagai seorang manusia, kita pasti berharap untuk mendapat banyak rezeki dari Allah. Bentuk rezeki yang kita harapkan pun bermacam-macam, bisa berupa materi maupun non-materi. Rezeki berupa materi bisa seperti uang yang banyak, gaji yang tinggi, hingga jabatan yang mentereng. Sementara itu, rezeki yang non-materi contohnya adalah kesehatan, keselamatan, dan kebahagiaan.

Namun, sebagai seorang muslim, jangan lupa untuk mengutamakan keberkahan atas setiap rezeki yang kita terima. Mengharap keberkahan rezeki berarti kita tidak hanya berharap rezeki tersebut bermanfaat untuk dunia, tetapi juga bermanfaat untuk akhirat kita. Oleh karena itu, kita diwajibkan untuk memperhatikan cara kita mencari rezeki, baik dengan bekerja maupun berdoa.

Sesungguhnya setiap manusia telah dijamin rezekinya oleh Allah. Besar atau kecilnya rezeki yang kita terima adalah kehendak Allah untuk kita, namun pasti dengan hikmah dan kebaikan di baliknya. Maka, seberapa besar atau kecilnya rezeki yang kita terima, kita wajib untuk mensyukurinya karena itulah yang terbaik untuk kita.

Kita, manusia yang memiliki pengetahuan terbatas, tidak akan pernah tahu sebesar apa rezeki yang akan Allah berikan untuk kita. Maka, selain kita wajib berusaha seoptimal mungkin dalam mencari rezeki, kita juga harus berdoa untuk memohon keberkahan rezeki yang akan kita terima. Dua hal ini semata-mata untuk mengharap ridho Allah untuk setiap rezeki yang kita terima.

Doa Pembuka 12 Pintu Rezeki

Sebaiknya, kita mulai membiasakan diri dengan solat tahajud dan witir di waktu sepertiga malam. Ini merupakan waktu yang mustajab untuk berdoa. Setelah solat, bacalah zikir dan selawat, kemudian berdoalah

“Ya Allah, bukakanlah untukku pintu-pintu kebaikan, pintu-pintu keselamatan, pintu-pintu kesihatan, pintu-pintu nikmat, pintu-pintu keberkatan, pintu-pintu kekuatan, pintu-pintu cinta sejati, pintu-pintu kasih sayang, pintu-pintu rezeki, pintu-pintu ilmu, pintu-pintu keampunan dan pintu-pintu surga. Ya Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang”.

Doa Memohon Rezeki yang Halal dan Berkat

Selain memohon untuk dibukakan pintu rezeki, kita berdoa lah jga agar rezeki yang diperoleh itu adalah rezeki yang halal dan berkat.

Untuk memohon rezeki yang halal dan berkah, bacalah doa berikut:
“Ya Allah, aku minta pada Engkau akan pemberian rezeki yang halal, luas, baik tidak tanpa sulit dan juga tanpa kemelaratan dan tanpa keberatan, sesungguhnya Engkau kuasa atas segala sesuatu”.

Doa memohon rezeki yang melimpah

Amalkan juga doa yang diamalkan oleh Nabi Sulaiman kerana Baginda sentiasa dikarniakan rezeki yang berlimpah ruah seperti harta kekayaan yang luar biasa banyak dan kerajaan yang besar serta agung.

Doa tersebut seperti berikut:
“Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh siapa pun setelahku. Sungguh, Engkaulah Yang Maha Pemberi”.

Doa untuk menarik rezeki dari segala penjuru

Sebaik selesai solat, jangan terus beredar. Berzikirlah kita terlebih dahulu dan disusuli dengan doa bagi memohon hajat dipenuhi dan dikurniakan rezeki daripada pelbagai penjuru.

“Wahai Allah limpahkanlah rahmat atas junjungan kita Nabi Muhammad sebanyak aneka rupa rezeki. Wahai Zat yang Maha Meluaskan rezeki kepada orang yang dikehendaki-Nya tanpa hisab. Luaskanlah dan banyakkanlah rezekiku dari segenap setiap penjuru dari perbendaharaan rezeki-Mu tanpa pemberian dari makhluk, berkat kemurahan-Mu juga. Dan, limpahkanlah pula rahmat dan salam atas dan para sahabat beliau”.

Baca doa ini sebanyak 7 kali setiap selesai sholat fardhu.

Amalan yang menambah kemustajaban doa ini:

Rajin tunaikan solat dhuha 4 rakaat dengan 2 kali salam. Allah berjanji akan mencukupkan rezeki kita yang mendirikan solat sunat dhuha pada hari itu. Mengamalkan amalan sunat, berzikir dan beristighfar akan memperbanyakkan lagi timbangan pahala seterusnya akan menggugurkan d0sa-d0sa. D0sa-d0sa yang masih bersisa merupakan penghalang datangnya rezeki kepada kita.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*