Apakah Maksud M1mpi Ibu Bapa Yang Telah Meningg4l Dunia

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Pernah berm1mpi tentang ayah atau ibu baik yang sudah Almarhum? Ingin tahu apa sebabnya?

Mak mertua saya pernah tanya saya “Halil selama mak meninggal berapa kali mimpi mak arwah mak?”. Saya jawab dengan nada sedih..” Ermm baru 2 kali mama. Seminggu selepas mak meninggal dan masa Halil sibuk kerja sebelum kahwin. Kenapa mama?”

Mak mertua saya kata, “Maknanya Halil anak yang baik yang sentiasa bagi dia pahala dan amal dalam kubur. Kalau Halil kerap sangat mimpi tu tandanya dia tak senang kat alam sana dan dia nak amalan dan doa daripada Halil..”

Saya baru faham, ingat selalu mimpi mak tanda mak sayang kat kita. Rupanya bukan.. Ya Allah. Saya terus bergenang air mata teringat balik. Mungkin kali pertama seminggu lepas mak saya meningg4l sebab rindu. Yela masa mak saya sakit kat Hospital Sultanah Aminah, Johor Bharu masa tu saya tu saya dah 18 tahun.

Masa tu saya masih mak saya suapkan makan. Manja sangat dengan arwah mak. Tapi kali kedua saya mimpi saya ingat masa tu saya sibuk sangat. Bisnes tengah maju. Duit belas ribu dapat untung masa tu tapi sedih masa tu saya jarang bukak Quran, tak baca Quran. Saya lalai sangat masa tu.

Baru saya faham bila mak mertua saya cakap macam tu. Ya Allah. Sebenarnya mak kita yang dah meninggal dunia mereka sangat dahagakan amalan dan doa daripada anak-anak yang soleh. Saya pernah dapat nasihat daripada Prof Dr. Razali Nawawi, Presiden ABIM yang pertama. Dia kata, “Kholil, niatkan puasa kita solat kita sedekah kita semua untuk mak ayah kita. Sebab mungkin dalam hidup mereka mereka pernah tinggalkan puasa tinggalkan solat.”

Ya Allah, rindunya arwah mak. Rindu sangat-sangat. Adik buat dakwah. Adik ceramah pada pelajar-pelajar untuk jadi baik. Adik baca Quran. Adik buat sedekah Infaq semua adik nak niatkan untuk mak dan ayah. Mak, maafkan adik tak sempat khidmat mak sepenuh hati adik. Mak, maafkan adik. Mungkin adik pernah buat mak kecil hati dan nangis sebab adik. Mak suka dengar adik baca Quran masa adik kecik. Nanti dalam syurga adik bacakan Quran untuk mak depan mak ya. Huhuk rindu mak sangat.

Ya Allah, tenangkan mak ayah kami di alam barzakh. Letakan mereka di kalangan orang-orang beriman. Janganlah kau azab mak ayah kami. Amin.

5 Amalan Jariah Anak-Anak Untuk Ibu Bapa Yang Telah Pergi

Suatu hari ketika Rasulullah SAW sedang duduk dikelilingi oleh para sahabat, datang seorang lelaki dari bani Salmah. Sebaik sahaja masuk ke majlis itu, dia bertanya kepada Baginda dengan penuh hormatnya:

“Ya Rasullah, masih bolehkah aku berbuat baik terhadap ibu bapaku yang telah meninggal dunia. Semasa mereka masih hidup aku telah berbuat baik terhadap mereka mengikut keupayaanku. Aku sentiasa berfikir apakah yang boleh aku lakukan setelah mereka sudah tiada.”

Lalu Rasulullah SAW menjawab;

“Ya, sudah tentu kau dapat lakukan sesuatu. Sembahyangkanlah untuk kedua ibu bapamu, mohon keampunan untuk keduanya, laksanakanlah wasiat mereka dan eratkanlah silaturahim dengan orang-orang yang kedua ibu bapamu lakukan, serta muliakanlah teman kedua ibu bapamu.”

Sebaik sahaja mereka terdengar jawapan dari Rasulullah SAW itu mereka terdiam, tetapi di wajah mereka terbayang kegembiraan. Namun, lelaki yang bertanya tadi masih belum faham akan jawapan Rasulullah SAW, lantas dia meminta Baginda menerangkan sekali lagi.

Rasulullah SAW tersenyum mendengar kata-kata lelaki itu lantas baginda pun bersabda;

“Apabila meninggal dunia seorang anak Adam maka putuslah segala amalannya kecuali tiga iaitu: Sedekah yang ditinggalkan semasa hidup, ilmu yang di menfaatkan dan anak yang soleh yang mendoakan kedua ibu bapanya.”

Hadis Riwayat Luqman Hakim

Seorang anak yang baik boleh melakukan pelbagai kebaikan lain untuk membantu ibu bapanya yang telah meninggal dunia dengan ikhtiar dan usaha seperti;

1. Banyakkan Bersedekah

Pelbagai sedekah boleh dilakukan, terutama sedekah jariah seperti derma kepada pembinaa masjid, mewakafkan tanah untuk tapak perkubvran, derma pakaian kepada rumah anak yatim.

Selalulah sedekahkan al-Fatihah, surah al-Ikhlas, surah al-Falaq, surah an-nas dan ayat-ayat al-Quran yang lain dan sebaiknya dibaca sendiri oleh anak-anak mereka. Selain itu, lakukanlah upah haji untuk mereka (niat haji untuk ibu bapa yang telah meningg4l dunia).

2. Selesaikan Hutang-Hutang Mereka

Jika semasa hidupnya ibu bapa pernah berhutang, berusahalah untuk membayar semua hvtang itu, seperti hvtang dengan bank, ansuran kereta dan lain-lain pinjaman.

Manakala hvtang dengan Allah SWT adalah anzar yang penah dilakukan oleh arw4h, ni termasuklah fidyah meninggalkan puasa. Selain itu, tunaikanlah wasiat dan janji yang tidak sempat dilakukan semasa mereka hidup.

3. Melakukan Amal Soleh

Sebagai anak yang soleh, jauhkan diri dari melakukan perkara-perkara yang dil4rang oelh Allh SWT, seperti maksi4t dan tidak menutup aurat.

Elakkan bergaduh sesama adik beradik kerana berebutkan harta pusaka, sebaliknya banyakkan beramal soleh dengan berbuat kebaikan dan tuntutan agama. Ini kerana segala kebaikan ini akan memberikan saham kepada ibu bapa di alam barzakh sana.

4. Menjaga Silaturahim Dengan Keluarga Dan Sababat Baik Mereka

Salah satu cara lain untuk berbakti kepada orang tua yang sudah meninggal adalah menjaga silaturahim, menghormati dan membantu keluarga, dan para sahabat mereka. Dalam hadis Rasulullah bersabda;

“Sesungguhnya suatu hal yang paling berbakti ialah silaturahim seorang anak kepada kerabat yang mencintai ayahnya”.

Hadis Riwayat Muslim

5. Menziarahi Kubvr Mereka

Berziarahlah ke kubvr mereka sambil berdoa dan membacakan surah Yassin, selain membersihkan kawasan tersebut. Dengan menziarahi kubvr juga membuatkan kita sentiasa mengingati kem4tian yang semestinya akan dilalui oleh setiap makhluk Allah.

Meskipun kedua orang tua kita sudah meninggal, kita seharusnya tetap berbakti kepada mereka dengan cara melakukan cara-cara di atas, sebagai kewajibannya seorang anak yang soleh.

Sayangilah ibu bapa kita semasa masih hidup atau sewaktu mereka telah meninggal dunia sekalipun. Sesungguhnya sangat besar jasa mereka kepada kita sepanjang kehidupan mereka, dari waktu melahirkan sehinggalah mereka tiada. Allah jua yang membalasnya, al-Fatihah.

PERHATIAN: Pihak AMBIL TAHU DOT COM tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum
menulis komen anda disini. Pihak AMBIL TAHU DOT COM juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*