(Video) ‘Lockdown’ Di Morroco Bergema Dengan Alunan Zikir Penduduk Muslim Dari Rumah Masing-Masing

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

(Video) ‘Lockdown’ Di Morroco Bergema Dengan Alunan Zikir Penduduk Muslim Dari Rumah Masing-Masing

Meskipun masjid telah ditutup, ratusan Muslim penduduk muslim di Morocco tetap melaksanakan solat secara berjemaah dibalkoni di kediaman masing-masing ketika dalam tempoh lockdown, lantaran bagi mencegah virus pandemik Covid-19.

Masjid-masjid di negara tersebut menangguhkan berbagai kegiatan ibadah untuk menghindari daripada orang ramai berkumpul dalam usaha memutuskan rantaian virus pembunuh itu.

Bergema Morroco dengan alunan zikir

Berdasarkan video yang dikongsikan di laman sosial media, suasana di lokasi tersebut bergema dengan alunan zikir dan doa oleh para penduduk dari kediaman masing-masing.

Tersentuh jiwa melihat suasana tersebut, penduduk Muslim di negara itu bersatu memohon doa dan pertolongan dari Allah untuk meredakan wabak virus. Penutupan masjid tidak hanya terjadi di Morroco, tetapi juga di negara-negara lain yang terjejas teruk dengan wabak dari China ini.

Di Arab Saudi, pemerintah menangguhkan kegiatan ibadah di masjid-masjid, termasuk Masjidil Haram. Di Masjid al-Rajhi Riyadh, hanya imam, muazin, dan pengurus masjid yang diizinkan masuk.

Tidak sabar rasanya menanti wabak Covid-19 ini berakhir, rindu rasanya melihat masjid dibuka seperti biasa dan dipenuhi dengan para jemaah.

Sumber : akurat.co

PERHATIAN: Pihak Admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum
menulis komen anda disini. Pihak Admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*