Syarat Aurat Wanita Dalam Mengerjakan Solat Tanpa Telekung

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Fahami : Inilah Syarat Aurat Wanita Dalam Mengerjakan Solat Tanpa Telekung |

6 SYARAT AURAT SOLAT TANPA TELEKUNG

Terdapat segelintir wanita mengabaikan solat ketika membeli barangan di Shopping Compleks. Alasannya tak bawa telekung atau telekung yang disediakan di surau kat shopping complex kotor dan tidak menyenangkan.

Yang agak beragama pula memberikan jawaban yang terlalu menyimpang dari agama landasan, yaitu nak qada solat kat rumah nanti. Entah kitab mana yang dirujuk dan entah ulama mana yang dijadikan cadangan.

Sebenarnya, solat Qada adalah untuk orang yang meninggalkan solat tanpa sengaja seperti tertidur dan terlupa. Bagi yang meninggalkan solat secara sengaja, termasuk dengan alasan tidak bawa telekung hukumnya berdosa besar (bahkan beberapa ulama menuntaskannya sebagai kafir).

Pelakunya mesti bertaubat dengan benar taubat dan menqada solat yang ditinggalkan itu secepat mungkin. Jadi dalam keadaan sebegini, jika wanita itu memakai pakaian yang memenuhi kriteria menutup aurat seperti yang telah dijelaskan, maka wanita itu bisa langsung bersolat dengan pakaian itu.

SYARAT 1: Mestilah Menutup Dagu.

Ramai orang solat tanpa telekung tak bertutup lohong dagu dia. Kalau pakai tudung bawal, boleh pin kan bahagian tepi. Kalau pakai tudung sarung, kena la pakai dua lapis untuk tutup dagu tu.

Gaya Gunalah apa-apa, yang mesti ditutup. Jangan lupa pin kan belakang tudung dengan baju! Nanti masa sujud, boleh terselak tudung. Nanti nampak leher, meninggal dunia. Jangan lupa bab tu.

Isu dagu ni ada khilaf, canggah pendapat. Jadi, ikutlah mana yang rasa betul.

SYARAT 2: seelok-eloknya PAKAI handsocks!

Ya, sebab waktu melakukan pergerakan solat, ada kemungkinan baju lengan kita dapat tersingkap dan nampak aurat. Memang kita boleh cepat cepat, tapi solat kita akan menjadi sangat tidak nyaman dan kita tak sedar kalau terbukak aurat So, kenalah pakai ok. Handsocks ni memang digalakkan.

SYARAT 3: Memakai Baju Lengan Pendek Dengan handocks.

Ingat, syaratnya MENUTUP AURAT, bukan MEMBALUT AURAT. Kalau handsocks nya ketat, maka tak dikira menutup aurat sebab ketat. Paling selamat kalau pakai baju lengan pendek ni dipakai 3 lapis. Baju luar lengan pendek, baju lagi kat dalam lengan panjang, dan tangan. Sanggup?

Jadi, tak boleh. Baju kenalah melembutkan semuanya. Tidak boleh ada yang ketat, walaupun tangannya.

SYARAT 4: Kain Tak Jarang Dan Nampak Dalam.

Seeloknya solat tanpa telekung biarlah pakai kain. Jadi bentuk kaki semua lagi yakin tertutup. Cuma, pakailah seluar kat dalam kain. Nanti waktu solat tersingkap kain tu, susah jugak. Baju rasanya tidak perlu risau.

Cuma perlu labuh dan longgar. Kalau pakai tudung labuh, lagi mudah. Dan tudung bawal ni kadang-kadang boleh nampak bayang-bayang leher kita, jadi pastikan takde bayang-bayang semua sebelum solat, ok. Nanti terbatal solat, sayang je kita solat.

SYARAT 5: Pakai Stokin Yang Tebal.

Pastikan stokin yang dipakai kenalah longgar dan tak nampak warna kulit kaki kita. Dan tak nampak bentuk jari antara kaki. Jadi, kita kena kasi stokin yang longgar. Apapun, nampak jari kat stokin tu pun ada khilaf jugak, bercanggah pandangan.

Ada yang kata nampak bentuk dimaafkan pada syarak. Allahu’lam..Sebab tu la tak digalakkan pakai stokin terlalu pendek dan nipis. Nanti susah nak solat.

SYARAT 6: Pakai Seluar?

Seeloknya, pakailah kain. Sebab khuatir seluar ketat dan masa buat pergerakan solat akan tertimbul bahagian-bahagian yang tidak disingini. Kita boleh pakai seluar. Tetapi seluar tu mestilah longgar dan baju yang kita pakai haruslah labuh sehingga menutup punggung dan peha.

Banyak benda perlu berhati-hati kalau nak solat tanpa telekung, terutamanya apabila melakukan solat pergerakan. Sebab tu pakaian semua perlu longgar dan tudung seeloknya labuh.

VIDEO 2 :

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Apa Kes TV

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*