Surah Ad Dhuha, Surah Yang Mengurangkan Kesedihan

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Surah Ad Dhuha, Surah Yang Mengurangkan Kesedihan

Bukankah kita pun pernah mengalami perasaan runsing dan keliru, ada kala kita terputus hubungan dengan Allah. Selama enam bulan Nabi SAW tidak menerima apa-apa wahyu daripada Allah SWT dan pada saat inilah Surah Dhuha telah diturunkan.

Pada waktu itu, baginda berasa keliru dan runsing. Terlintas juga dalam fikiran baginda bahawa Allah tidak mahu baginda menjadi seorang nabi.

Bukankah kita pun pernah mengalami situasi yang sama. Perasaan runsing dan keliru, ada kala kita terputus hubungan dengan Allah. Walaupun solat tidak pernah ditinggalkan tetapi ada sesuatu yang tak kena tersemat di dalam hati ini.

Jadi, surah istimewa ini iaitu Surah Ad-Dhuha diturunkan untuk membuat baginda Nabi Muhammad SAW dan juga seluruh umatnya untuk merasa kembali kepada yang Maha Esa. Ini beberapa inti pati di dalam surah ini yang boleh mengurangkan kesedihan di dalam hati ini.

  1. Allah mengkurniakan waktu pagi dan malam untuk manusia supaya dapat menyaksikan hari yang baru bermula.
  2. Allah tidak pernah meninggalkan hamba-hambaNya. Meskipun kita hidup dalam d0sa dan banyak melakukan kesalahan, Allah sudi mengampunkan kesemuanya.
  3. Allah mengingatkan kehidupan di dunia ini Cuma ujian sahaja, kesudahan di akhirat itu adalah lebih baik.
  4. Walaupun kehidupan di dunia ini penuh dengan ujian tetapi Allah ingin memberi hamba-hambaNya kebahagiaan bukan sahaja di dunia tetapi di akhirat juga.
  5. Allah yang mengatur nasib kita dan menjaga kita di saat kita lemah dan tiada siapa-siapa.
  6. Allah sentiasa memandu dan memberi petunjuk kepada kita untuk meneruskan kehidupan ini.
  7. Ada kalanya kita akan mengalami waktu-waktu sukar seperti kesempitan wang. Namun, Allah sentiasa memberikan rezeki kepada kita dan melapangkan kehidupan kita.
  8. Allah mengingatkan kita agar kita tidak melayani orang yang kurang beruntung seperti anak yatim dengan kasar.

Setelah diri kita menyedari bahawa banyaknya nikmat yang Allah telah berikan kepada kita, zahirkan lah kata-kata syukur kepadaNya.

Sumber: tazkirah

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*