Anak Sulung Sangat Banyak Berkorban, Adik Beradik Jangan Pandang Rendah Pada Mereka

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Anak Sulung Sangat Banyak Berkorban, Adik Beradik Jangan Pandang Rendah Pada Mereka

Kasih sayang adik beradik sama ada anak sulung sehinggalah anak bongsu sememangnya pasti ada dalam sesebuah keluarga dan rasa kasih itu telah dipupuk oleh ibu bapa semenjak mereka masih kecil sehinggalah dewasa. Semua ibu bapa mengharapkan semua anakya berkasih sayang dan mengharapkan anak mereka akan kekal sayang sampai bila-bila.

Anak Sulung Paling Disayangi

Anak sulung adalah anak yang paling disayangi pada awalnya. Ada yang direzekikan awal, ada yang direzekikan setelah bertahun. Jadi, kecintaan pada anak pertama itu melebihi.

Namun, kasih terbahagi bila dapat adik. Berkurang lagi bila bertambah bilangan adik-beradik. Semakin hujung anak itu, makin disayangi. Signifikan, yang bongsu lebih dimanjakan. Yang awal-awal sudah semakin dewasa, kasih beralih pada yang lebih kecil.

Anak sulung

Masa kecil, biasa saja abang atau kakak menyakat adik-adiknya. Itulah gurauan berkasih dalam keluarga. Kadang-kadang, bergaduh, kata-mengata, bertegang leher, tu lumrah dalam pertalian keluarga. Orang kata, lepas bergaduh, makin erat. Itu kasar pada kita. Tidak pada mereka.

Lain orang lain ragam, ada bahasakan “aku-kau”, ada bahasakan nama, ada panggil along angah. Bergaduh macam mana pun, biasanya anak sulung dan kedua lebih mengalah pada adik-adiknya. Awal-awal saja seperti rimau, sebenarnya di dalam kiut seperti kucing. Marahnya ada sebab kerana daya fikirnya lebih dulu matang dari adik-adik.

7 Pengorbanan Anak Sulung Ramai Terlepas Pandang

Walaupun ibu bapa sentiasa cuba berlaku adil, ramai yang mengaku bagaimana mereka akan berubah daripada seorang ibu atau bapa yang ‘garang’ kepada seorang yang lebih ‘lembut’.

Perubahan ini biasanya berlaku apabila apabila usia kita semakin bertambah. Sebab itulah kadangkala ada pengorbanan anak sulung yang kita terlepas pandang.

1. IBU BAPA LEBIH ‘STRICT’ DENGAN ANAK SULUNG

“Masa kakak dulu, Mak Abah asyik marah je kalau tengok TV. Sekarang ni, senang-senang saja adik dapat tengok Youtube di ‘smartphone’.”

Masa pertama kali jadi ibu bapa, secara semulajadinya kita akan lebih bersemangat dan mahu melakukan yang terbaik. Mungkin juga kerana faktor usia yang masih muda ketika itu.

Sebab itulah kita banyak menetapkan peraturan (dan bertegas dengannya). Tapi, apabila masuk anak kedua atau ketiga, ramai daripada kita yang dah semakin sibuk, letih, lebih fleksibel dan akhirnya mula memberi kelonggaran terhadap perkara tersebut.

2. ANAK SULUNG JADI ‘BAHAN EKSPERIMEN’

Faktor ini juga berkait rapat dengan point di atas. Di kala ibu bapa masih belum mahir mengendalikan anak-anak, maka banyaklah kesilapan yang dilakukan apabila pertama kali mencuba.

Dari segi pemilihan makanan, pakaian, taska, dan barang mainan – kita selalunya akan ambil masa yang paling lama untuk pilih yang terbaik. Namun disebabkan kurang pengalaman, tentulah ada sesetengahnya yang tidak menjadi dan tidak sesuai dengan minat atau kemahuan mereka.

Tapi, ketahuilah bahawa ibu bapa anda sendiri sedang belajar dan ketika itu memang itulah tahap terbaik yang mereka dapat lakukan untuk anda!

3. ANAK SULUNG PERLU MENJADI CONTOH

Ramai anak sulung mula berasa tertekan apabila mereka mula persekolahan. Mana tidaknya, mereka rasa ‘perlu’ menjadi contoh yang baik buat adik-adik.

Maka, ramailah antara mereka yang membesar menjadi seorang ‘perfectionist’. Seperti yang dinyatakan oleh laman web Parents.com, tingkah laku ini juga terjadi kerana mereka membesar dengan meniru kelakuan ibu bapa, iaitu orang dewasa. Maka, mereka mempunyai kecenderungan untuk berbuat apa yang orang dewasa buat, bukannya kanak-kanak.

Menariknya, kelebihan anak sulung ini mendorong mereka untuk cemerlang dalam kehidupan. LiveScience juga menyokong fakta ini dengan merungkaikan bahawa di kalangan 23 angkasawan NASA, 21 daripada mereka adalah anak sulung. (Dan 2 orang lagi adalah anak tunggal)

4. ANAK SULUNG MENGALAH UNTUK ADIK

Setelah lahirnya anak kedua atau ketiga, ada anak pertama yang sering berkecil hati dan cemburu. Kini, mereka terpaksa berkongsi kasih sayang ibu bapa dan tidak lagi mendapat perhatian 100% seperti dahulu. Mereka diajar untuk menyayangi dan mengasihani adik walaupun pada hakikatnya kadangkala emosi mereka masih belum bersedia.

Inilah salah satu punca ‘sibling rivalry’ atau pergaduhan adik beradik yang selalu berlaku akibat cemburu. Dalam hal ini, biasanya yang sulung akan diminta oleh ibu bapa untuk mengalah. Malah, memang selalu kita dengar kisah di mana abang dan kakak sanggup mengorbankan masa dan persekolahan demi membantu kedua ibu bapa menyara keluarga, bukan?

Ada kalanya ibu bapa tak menyuruh pun si sulung mengalah, tapi atas rasa tanggungjawab, mereka akan berbuat demikian secara semulajadi.

5. ANAK SULUNG SELALU DIPERSALAHKAN

Dalam kebanyakan hal, memang mereka akan dipertanggungjawabkan untuk menjaga adik-adik. Mungkin ada adik beradik yang merungut dan menggelar mereka ‘bossy’.

Tapi, tahukah anda bahawa tanggungjawab ini bukanlah satu keistimewaan tetapi juga ‘beban’? Sebaliknya, mereka boleh dipersalahkan dan dihukum apabila tidak dapat menjalankan tanggungjawab mengikut kehendak ibu bapa.

6. ANAK SULUNG DIANGGAP ‘SEMPURNA’

Anak sulung sangat ‘takut’ untuk membuat sebarang kesilapan. Apatah lagi jika ibu bapa sering meletakkan ‘harapan’ yang tinggi berbanding adik-beradik yang lain. Impaknya, mereka kurang meneroka bidang yang mereka minati dan lebih percaya kepada sesuatu yang diyakini oleh ibu bapa.

Ahli psikologi kanak-kanak, Dr Rachel Andrew juga mengakui bahawa secara tidak langsung, kebanyakan anak sulung lebih terdedah untuk mengalami kemurungan yang serius. Walaupun mereka telah mencapai keputusan yang baik dalam pelajaran, namun ada yang masih keliru dan tidak gembira dengan apa yang mereka lakukan.

7. ANAK SULUNG IKUTKAN KEMAHUAN IBU BAPA

Walau apa pun yang mereka lalui, anak sulung biasanya bersifat ‘memendam’ perasaan dan tidak pandai memprotes. Kebanyakan mereka sanggup diperlakukan seperti apa pun oleh adik-beradik yang lain demi memastikan keluarga sentiasa bersatu dan harmoni. Jarang kita nampak mereka membantah atau mendahulukan keinginan mereka.

Ini kerana, kebanyakan anak pertama mempunyai hubungan yang sangat akrab dengan ibu bapa dan tak sanggup melukakan hati mereka.

Pelindung

Setelah ayah dan ibu, pelindung adik-adik adalah anak sulung abang dan kakak. Kata buruk pada adik-adik, merekalah yang dulu membela. Terjadi apa-apa musibah, merekalah yang tampil menjaga. Kadang-kadang, bila sakit pening adik-adik, yang duduk berteleku di samping adalah abang kakak picitkan kepala, tadah muntah dan tahan segala ragam adik-adiknya.

Terima kasih kerana bersusah payah menjaga dan bersabar. Andai ikut turutan umur, logiknya yang tua-lah akan pergi.

Hargailah abang dan kakak kita. Merekalah yang tempuh fasa jatuh bangun bersama ayah ibu di awal membina kehidupan berkeluarga. Biarlah adik-adik nikmati dan kecapi era senang selesa.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*