“Cinta Hingga Hjung Nywa..”21 Thun Hidup Bersama, Suami lsteri Dijmput Ilahi Selang 72 Jam.

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

“Cinta Hingga Hjung Nywa..”21 Thun Hidup Bersama, Suami lsteri Dijmput Ilahi Selang 72 Jam.

Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengharapkan jodoh mereka berkekalan di dunia sehingga ke syurga. Impian tersebut perlu disertai dengan tanggungjawab antara suami isteri dalam melayari bah.tera rumah tangga mengikut panduan Islam yang sebenar.

Perkongsian oleh Skuad Pengurusan Jnazah – SPJ Malaysia menerusi Facebook ketika menguruskan jnazah pasangan suami isteri yang dijempvt ilahi selang 72 jam ternyata menjentlk hatl ramai.

Kedua-duanya yag dikebvmikan bersebelahan telah menjalani hidup bersama selama 21 tahun sebelum ajaaI memlsahkan mereka di dunia ini.

Tnda orang beriman jelas kelihatan ketika jnazah si suami hendak dikfankan, sekaligus membuktikan kebesaran Allah dan memberi peringatan kepada semua yang masih hidup.

Allah memuliakan jnazah dari dunia lagi.

21 tahun hidup bersama, suami isteri dijemput Ilahi selang 72 jam, Allah S.W.T memuliakan jnazah ini dari dunia lagi.

24 Februari 2021-Bilik Gerakan Skuad Pengurusan Jnazah Malaysia (SPJM) menerima panggilan untuk membantu menguruskan satu jnazah lelaki berumur 65 tahun warga Indonesia.

Oleh kerana arwh pemegang kad permastautin tetap (MyPR), jadinya jnazah ti dak boleh dituntut sehingga selesai urusan dokumentasi dengan pihak berwajib kemudian barulah segala urusan berkaitan pengebvmian jnazah dapat dilakukan.

KASIH HINGGA HJUNG NYWA.

Kasih isteri terhadap suaminya dibawa sampai hjung nywa apabila dia mninggaI dunia 72 jam selepas suami yang dikasihi itu pergl buat selama lamanya aklbat tkanan da.rah rendah.

Si suami mninggaI dunia pada 22 Februari 2021 di sebuah hspital di Selangor. Manakala si isteri menghembvskan nfas terakhir 3 hari kemudian di kediamannya di Dengkil aki bat knser 0tak.

PENGURUSAN JNAZAH.

Bagaikan telah berjanji dan begitu indahnya pengaturan dari Allah S.W.T. Dialah yang maha kuasa menyatukan pasangan ini dengan pernikahan dan Dia jualah yang memat1kan pasangan ini dan Dia jugalah yang menentukan disemad1kan bersebelahan .

Seperti ti.dak boleh berplsah pasangan ini umpama sedang menikmati perjalanan yang indah bersama. Hebatnya perancanganMu, Ya Allah.

Jnazah si isteri diuruskan di Dengkil dan selamat dikebvmikan di Tanah Perkburan Islam di Pekan Dengkil selepas Zohor semalam (25 Februari 2021) manakala suaminya pula dikebvmikan bersebelahan isterinya sebelum maghrib hari yang sama.

Semasa pr0ses k4fan, sekali lagi perkara peIik berlaku.

Gambar: FB Skuad Pengurusan jnazah – SPJ Malaysia.

TANDA PERGlNYA ORANG BERIMAN.

Alhamdulillah,kami ditugaskan untuk menguruskan jnazah si suami di hspital. Saat melihat keadaan jnazah yang sudah berhari-hari disimpan dalam peti sejuk myat itu kami terke.jut kerana keadaan jnazah seperti baru mninggaI dan dahinya masih berpeIuh.

Myatnya ti.dak ker4s dan tldak pula membekv, wajahnya sungguh tenang seperti sedang tidur. KeIu li.dah kami sebentar melihat kebesaran yang Allah S.W.T tunjukkan.

Lalu jnazah pun dimandi dengan segera sepertimana biasa. Tetapi, semasa pr0ses kfan. Masya Allah! Sekali lagi perkara peIik berlaku. Dah1 jnazah ini mengeluarkan air dan kami lap air tersebut.

Semasa hendak dipakaikan wangian pada jnazah, sekali lagi kami melihat dah1 jnazah berpeIuh. Kami tutup muka arwh dan selesailah pr0ses mandi dan kfan.

Seterusnya kami menuju ke masjid berdekatan rumah arwh untuk solat jnazah. Selesai tugas kami di sini dan seterusnya van masjid pula akan bawa jnazah ke tanah perkburan untuk dikebvmikan.

Gambar: FB Skuad Pengurusan Jnazah – SPJ Malaysia

Semua pr0ses ini berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah. Semuanya berjalan amat mudah. Allah S.W.T telah pun memuliakan jnazah ini di atas jasa-jasanya yang Allah S.W.T sahaja yang Maha Mengetahui.

Mengikut cerita dari anak saudara arwh, bapa saudaranya selalu bangun di tengah malam dan bersolat tahajjud. Ditambah pula amalan-amalan lain yang ti.dak dapat dilihat oleh orang sekeliling semasa arwah masih hidup, yang mana hanya Allah S.W.T sahaja yang Maha Mengetahui.

Wajah tenang seperti sedang tidur..

Sungguh istimewa jnazah ini.

Myat kebiasannya akan menger4s dan membekv. Tetapi jnazah ini empat hari di dalam peti sejuk myat. Melihat dari keadaan dag1ngnya masih me.rah dan masih berpeIuh. Wajahnya tenang seperti sedang tidur.

MasyaAllah, kembalilah jiwa itu dengan redha lagi diredhai dengan wajah yang senyum dan tenang.

Rasulullah SAW bersabda:

“Jagalah myat ketika kemat1annya dan perhatikanlah tiga perkara:”

  • Bila dahinya berker1ngat.
  • A1r matanya berIinang.
  • Hldungnya keluar hlngus.

Maka hal tersebut penanda rahmat Allah S.W.T untuk si myat.

Rasulullah S.A.W bersabda :

‎إِذَا أَرَادَ اللهُ بِعَبْدِهِ خَيْرًا اسْتَعْمَلَهُ، قاَلُوُا: كَيْفَ يَسْتَعْمِلُهُ؟ قَالَ: يُوَفِّقُهُ لِعَمَلٍ صَالِحٍ قَبْلَ مَوْتِهِ. رَواه الإمام أحمـد والترمذي وصحح الحاكم في المستدرك.

”Apabila Allah menghendaki kebaikan pada hambanya, maka Allah memanfaatkannya”. Para sahabat bertanya,”Bagaimana Allah akan memanfaatkannya?” Rasulullah menjawab,”Allah akan memberinya taufiq untuk beramal soleh sebelum dia mninggal.” [HR Imam Ahmad, Tirmidzi]

Jom sama sama kita aminkan doa ini.

”Kami bersyukur ya Allah kerana dipilih olehmu untuk diberikan petunjuk dan hidayah. Terimalah amal kebajikan kami dan ampunkan d0sa d0sa kami Ya Allah. Semoga dengan petunjukmu dapat jadikan kami yang hlna ini insan yang berguna dan dirahm4ti olehMu dan tempatkanlah pasangan suami isteri ini di dalam kalangan orang yang beriman dan beramal soleh”. Aamiin Ya Rabbal Alamin.

Sumber: Facebook Skuad Pengurusan Jenazah – SPJ Malaysia, sk

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*