Begitu Dahsy4tnya Keadaan Berlaku Pada Hari Seluruh AI-Furqaan Leny4p Dari Dunia

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Begitu Dahsy4tnya Keadaan Berlaku Pada Hari Seluruh AI-Furqaan Leny4p Dari Dunia

TATKALA AL-QUR’AN LENYΛP DARI BUMI

KeIak akan sampai satu hari dimana keadaan yang tak pernah kita hadapi seumur hidup yakni saat kita membuka heIaian Al-Qur’an, semua halaman kelihatan putih dan kosong tanpa satu ayat pun tertulis di dalamnya sebagaimana yang kita lihat dan baca selama ini.

Manusia kemudian bingung dan panik mencari Al-Qur’an lain, perkara pertama terIintas di benak fikiran mungkin hanya kesalahan cetak sebab mahu sedapkan hati yang tengah risaau. Namun ternyata buka alquran lain pun sama saja halamannya kosong tanpa sebarang tulisan, tidak ada satupun ayat yang tertulis di dalamnya. Kita yang dalam keadaan taakut ini jadi semakin bingung semakin panik, hati mula berdegup kencang dalam masa yang sama berusaha meyakinkan diri bahwa hal tersebut hanyalah kesaIahan cetak berskala besar sahaja.

Kemudian kita mula kumpulkan puluhan, ratusan bahkan ribuan mushaf Al-Qur’an dari berbagai versi cetak, namun hasilnya tetap sama saja. Semuanya kosong, tiada satu ayat bahkan huruf pun yang tertulis di dalamnya. Jiwa meronta-ronta hendak menangis waktu itu, jassad rasa macam tak jejak tanah dah sebab panik tak tahu nak buat apa, tak tahu nasib apa nak jadi andai inilah penamat.

Tidak habis disitu saja usaha nak dapatkan salinan alquran bercetak, kita berebut pula untuk cuba download dan menginstall aplikasi Al-Qur’an di HP kita. Namun hal sama terjadi,kosong. Tidak ada satu pun ayat alquran dalam aplikasi dan carian di internet, tidak nampak dan satupun ayat Al-Qur’an dalam pandangan mata kita.

Tiba-tiba rasa rindu yang amat sangat untuk membaca Al-Qur’an walaupun selama ini hanya jadi hiasan di almari tua di rumah kita makin hari makin usang dan rosak kulit luarnya, bahkan aplikasi Al-Qur’an yang sengaja kita install di gadget pun tak pernah sekali pun kita buka dan dengar. Pada saat ini lah timbulnya penyesalan dalam hati karena selama ini kita lebih mementingkan gadget daripada mushaf Al-Qur’an, penyesalan ini benar-benar buatkan hati kita rasa perit dan sayu yang tak terkira. Rindu ingin membacanya seperti tak dapat dibendung, bahkan bergetar jiwa kita ingin mencium dan mendekapnya di dada kita.

Semua manusia pada hari itu dalam keadaan hanyut terawang-awangan, ada yang sudah lupa keseluruhan ayat alquran.. ada sebagian orang berusaha mencoba mengingat-ingat hafalan semasa kecilnya saat mengikuti kelas fardhu ain, dalam benak fikirannya masih berharap bahawa masih ada lantunan ayat yang pernah dihafalnya waktu zaman kanak-kanaknya dulu, golongan ini berusaha membaca dari apa yang dihafalnya, mereka cuba mengingatnya seberapa mungkin … Namun itupun mereka lantunkan bacaan dengan tersekat-sekat dan penuh dengan kesalahan bacaan. Manusia makin Lupa dan alquran makin hilang dari dalam hati dan fikiran setiap manusia.

Keadaan ini akan berlanjutan hingga akhirnya semua manusia akan sedar bahawa Al-Qur’an telah diangkat secara keseluruhan dari bumi, dan walau mereka cuba ambil dan semak buku-buku dan dan mushaf manapun, dan tidak ada yang tersisa darinya. Tidak ada lagi waktu untuk menghafalkannya. Tidak ada lagi kesempatan untuk menjadikan Al-Qur’an sebagai syafaat kelak. Kerana Allah telah mengangkatnya, Allah telah memberikan kesempatan itu namun kita sia-siakan peluang keemasan ini.

Sahabat sekalian, jangan kita leka dengan dunia hinggakan perkara ini terjadi, bila terjadinya perkara ini maka akan wujudlah penyesalan seumur hidup kita. Mari kita saling mengingatkan untuk membaca Al-Qur’a. Jangan meninggalkan Al-Qur’an, jangan meninggalkan firman Allah SWT. Bacalah setiap hari walau hanya satu ayat. Jangan takut dan segan untuk belajar membacanya meskipun sudah lanjut usia.

Ya Allah, jadikanlah Al-Qur’an sumber mata hati kami. Jadikanlah kami dan generasi penerus kami sebagai hamba-Mu yang mencintai dan menjaga Al-Qur’an di sanubarinya Aamiin.

Ini hanyalah peristiwa yang bakal berlaku berdasarkan penceritaan dan pandangan penceramah, perkara yang sebenarnya bakal berlaku adalah lebih dahsyat dan menakutkan dari segala apa yang tertulis di sini

Sumber: UAStube

kredit: HARMAGIDUN

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*