Kaedah Guna Belimbing Buluh Untuk R4wat D3mam Dan D@rah Tinggi

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Kaedah Guna Belimbing Buluh Untuk R4wat D3mam Dan D@rah Tinggi

Pokok belimbing buluh atau nama saintifiknya Averrhoa belimbi linn dan berasal dari keluarga Oxalidaceae dan mempunyai nilai yang tinggi dari segi perubatan.

Mudah dijumpai di kawasan kampung dan kawasan perumahan kerana pokok ini mudah ditanam dan tidak memerlukan penjagaan yang rapi. Buahnya boleh digunakan untuk berbagai-bagai tujuan.

Antara Khasiat Belimbing Buluh ialah:

1. Ia mengandungi banyak khasiat yang tidak ternilai. Daunnya apabila digiling halus dan dilumur boleh menghilangkan jerawat dan melembutkan kulit di muka, s4kit-s4kit sendi serta panau.

2. Jika direbus, ia boleh mengvbati b4tuk, menurunkan tekanan d4rah tinggi dan pitam. Untuk menghilangkan b4tuk, campurkan segenggam bunga Belimbing Buluh dengan sedikit jus pegaga yang telah ditvmbuk, 2 biji bawang merah dan 1 batang kulit kayu manis sebesar jari kelingking. Seterusnya direbus dan ditapis air rebusan itu. Kemudian minum dengan mencampurkan sedikit madu. Minum segelas, 3 kali sehari.

3. Untuk anda yang ada d4rah tinggi, petik 3 biji buah Belimbing Buluh. Potong kecil-kecil dan rebus. Minum air rebusannya selepas sarapan pagi setiap hari.

4. Bagi b@yi yang dis3rang oleh peny4kit kuning, mandi dengan air mendidih meninggalkan buah bintang untuk memudahkannya.

Sekiranya mengalami d3mam panas, anda boleh cuba petua di bawah:

1. Ambil beberapa helai daun belimbing buluh yang masih segar. Ramas kesemua daun tersebut bersama dengan sedikit air hingga lumat.

2. Setelah lumat, letakkan daun yang telah diramas tadi di atas sehelai kain bersih. Akhir sekali, demahkan kain tadi pada kepala si pes4kit.

3. Biarkannya begitu sehinggalah rasa panas berkurangan. Jika masih tak reda, ulangi langkah 1 hingga 5 di atas.

Untuk Peny4kit D4rah Tinggi:

1. Ambil beberapa biji benih segar. Bersihkannya terlebih dahulu dan semuanya sehingga dih4ncurkan.

2. Setelah lumat, tapiskannya ke dalam cawan untuk diambil airnya. Amalkan meminum air tapisan belimbing asam ni sekali sehari. Sama ada pada waktu pagi ataupun petang.

3. Rasanya teramatlah masam. Jadi, anda boleh menambah sedikit perasa seperti madu ataupun gula batu.

Sumber: myinfomaya

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Ambil Tahu Dot Com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*