(VIDEO) Pembentukan ‘Supercell’..Ribut petir bersertakan puting beliung yang paling dahsy4t di Dunia

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

(VIDEO) Pembentukan ‘Supercell’..Ribut petir bersertakan puting beliung yang paling dahsy4t di Dunia

Supercell adalah salah satu daripada ribut petir yang paling dahsy4t dan berb4haya dan mempunyai kuasa yang sangat besar dan berkuasa.

Ribut ini kadang-kadang juga dirujuk sebagai ribut petir yang berputar. Dari empat klasifikasi ribut petir (supercell, baris squal, multiselular, dan sel tunggal), ribut supercell adalah keseluruhan yang biasa dan mempunyai potensi untuk menjadi yang paling parah.

Supercell sering diasingkan daripada ribut kilat lain dan dapat menguasai iklim.

Ribut ini boleh berlaku di mana-mana sahaja. Walau bagaimanapun, ribut ini paling biasa terjadi di Tornado Alley, Amerika Syarikat, pada musim bunga (Mac hingga Oktober). Kawasan kerosakan ribut supercell ini boleh mencapai radius 32 kilometer dengan angin yang boleh mencapai kelajuan 100 batu sejam. Ribut supercell berlangsung selama sepuluh minit. Walau bagaimanapun, ribut ini juga boleh bertahan selama beberapa jam pada selang beberapa kali. Pada sisi badai supercell terbentuk awan bergerigi, sementara di tengah-tengah ada angin yang menyapu debu dan hujan.

Oleh sebab itu, ribut ini kadang disebut sebagai ribut petir yang berputar. Video ini menunjukkan pembentukan supercell di Newcastle, Wyoming. Dimuat naik oleh pengguna Youtube, BasehuntersChasing .

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Ambil Tahu Dot Com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*