Bina lorong khas bas seperti di Jakarta untuk atasi kesesakan, netizen Malaysia beri pendapat

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Bina lorong khas bas seperti di Jakarta untuk atasi kesesakan, netizen Malaysia beri pendapat

Isu kesesakan jalan raya terutama di bandar-bandar besar bukan lagi isu yang baru diperdebatkan. Kawasan yang padat dengan penduduk seperti di Lembah Klang berhadapan dengan situasi ini lebih-lebih lagi sudah banyak syarikat mewajibkan pekerja untuk kembali bekerja di pejabat. Hasilnya, setiap hari masalah kesesakan jalan raya akan berlaku menyebabkan ramai antara kita yang terkesan.

Banyak idea atau cadangan diketengahkan oleh orang awam dengan harapan akan didengari oleh pihak berwajib namun sehingga kini isu ini seolah-olah tiada penghujungnya.

Baru-baru ini sebuah video tular di Twitter yang menunjukkan bagaimana dua lorong bas yang telah dibina kini digunakan untuk melancarkan perjalanan bas. Apa yang menariknya, dengan kewujudan lorong seperti itu dilihat dapat membuatkan perjalanan bas lebih cepat jika dibandingkan dengan memandu kereta.

Sejak tularnya video yang menunjukkan sistem bas di kota Jakarta itu telah menimbulkan pelbagai debat dan perbincangan oleh rakyat Malaysia mengenai sistem pengangkutan awam di negara jiran itu. Ramai yang muncul dengan persoalan sama ada sistem seperti itu akan berfungsi dengan baik jika dilakukan di Malaysia.

Seorang netizen telah memberikan pendapatnya mengenai hal tersebut dengan mengatakan bahawa Malaysia tidak memerlukan pengakutan awam yang mahal seperti bas elektrik ataupun stesen bas yang mewah, apa yang diperlukan ialah sistem dua lorong seperti yang ditunjukkan di dalam video itu. Penyelesaian tersebut lebih ringkas kernaa dengan menggunakan teknologi sedia ada sudah boleh mengurangkan kesesakan lalu lintas.

Menurut catatan Facebook yang dimuat naik oleh Sedap Tau, bas lazimnya menghadapi masalah kelewatan kerana menggunakan jalan yang sama seperti kenderaan bermotor lain yang menyebabkan mereka terperangkap dalam kesesakan dengan kenderaan lain.

Jadi, antara solusi untuk mengatasi masalah kesesakan jalan raya ialah dengan mewujudkan lorong khas bas.

Kelebihan lorong bas ialah:

Kelebihan 1: bas boleh bergerak tanpa sekatan, ia akan tiba tepat pada masanya sama seperti MRT. Bila tepat masa barulah boleh diharap untuk pergi kerja hari-hari.
Kelebihan 2: Kos tak terlalu tinggi macam bina MRT sebab buat divider atas jalan sedia ada.

Selain itu, seorang lagi netizen berpendapat bahawa lorong khas bas seperti itu mungkin boleh menjadikan pengangkutan awam seperti bas lebih mudah untuk diakses. Pengguna juga tidak perlu berjalan jauh untuk mendapatkan bas selain masa yang diambil bas untuk sampai ke destinasi akan menjadi lebih cepat.

Namun begitu, di sebalik itu, ada cabaran dan kekangan terhadap idea tersebut. Antara cabarannya ialah jika lorong khas ini dibina akan menyebabkan saiz jalan raya bertambah kecil. Jadi, mereka yang memandu kereta sendiri pula perlu bersesak kerana jalan menjadi semakin sempit untuk menampung puluhan ribu kereta dalam satu-satu masa.

Hal ini pasti tidak akan disenangi oleh mereka yang memandu ke tempat kerja seperti yang dikatakan oleh seorang netizen yang mengatakan bahawa Malaysia sangat mengutamakan kereta. “Melainkan Malaysia akan menyelesaikannya seperti cara Seoul melakukannya, memaksa orang ramai mencari alternatif berbanding kereta.”

Walau bagaimanapun, idea untuk membina lebih banyak lorong di jalan raya boleh mengurangkan kesesakan adalah mitos kerana lebih banyak lorong bermakna akan lebih banyak kereta berada di atas jalan.

Di samping itu, penyelesaian ini mungkin tidak menguntungkan ahli politik kerana ia bukan projek mega seperti pembinaan laluan baru bagi LRT.

Sumber: erabaru

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Ambil Tahu Dot Com

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*