Para saintis temui kolam m4ut di dasar Laut Merah yang membnh apa sahaja berenang ke dalamnya

Join Telegram Taman Ilmu Di Bawah

Telegram

Para saintis temui kolam m4ut di dasar Laut Merah yang membnh apa sahaja berenang ke dalamnya

Para saintis dari Universiti Miami telah menemui kolam m4ut di dasar Laut Merah yang membunvh apa sahaja yang berenang ke dalamnya. Menurut penyelidikan, kolam air garam itu ditemui 1.7 kilometer di bawah permukaan menggunakan kenderaan bawah air yang dikendalikan dari jauh.

Para saintis terserempak dengan kolam maut itu dalam lima minit terakhir setelah menyelam selama sepuluh jam.

Para penyelidik menjelaskan kolam air garam adalah lekukan di dasar laut yang dipenuhi dengan air masin yang sangat pekat dan unsur kimia lain yang lebih masin daripada air laut masin di sekitarnya.

Mereka berkata kolam di bawah air ini boleh membuatkan apa sahaja haiwan menjadi pegun atau membunuh malah menjerut mereka hidup-hidup.

Bercakap kepada Live Science, ketua penyelidik Sam Purkis menyifatkan kolam m4ut itu sebagai “antara persekitaran paling ekstrem di Bumi” dan berkata, “Mana-mana haiwan yang tersesat ke dalam air garam akan terus terpegun atau terbunuh.”

Selanjutnya, Sam Purkis memaklumkan ikan, udang dan belut muncul menggunakan laut masin untuk memburu. Beliau menjelaskan makhluk ini mengintai berhampiran kolam maut itu untuk “memberi makan kepada makhluk malang” yang secara tidak sengaja berenang ke dalamnya.

Penyelidik utama itu berkata penemuan kolam sedemikian boleh membantu saintis mengetahui bagaimana lautan mula-mula terbentuk di planet kita. Beliau juga seterusnya mengatakan kolam air garam adalah rumah kepada sejumlah besar mikrob dan kaya dengan kepelbagaian.

Beliau turut menekankan penemuan ini adalah penting kerana ia boleh membantu menentukan sama ada planet asing dengan keadaan bertentangan yang sama boleh menjadi hos kepada mana-mana makhluk hidup.

“Sehingga kita memahami had kehidupan di Bumi, sukar untuk menentukan sama ada planet asing boleh menjadi hos kepada mana-mana makhluk hidup,” kata Sam Purkis.

Sementara itu, New York Post melaporkan ini bukan kolam air garam pertama yang ditemui oleh saintis. Sejak 30 tahun lalu, ahli oseanografi telah berjaya menemui beberapa kolam m4ut di Laut Merah, Laut Mediterranean dan Teluk Mexico.

Sumber:erabaru

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Ambil Tahu Dot Com

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik, tauladan dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*